vrijdag 25 maart 2011

EDWIN Established in Japan 1947

Mister Tsunemi had een passie voor denim. Maar dat was eind jaren '40 in Japan niet te vinden en het werd er ook niet gemaakt. Dus importeerde Tsunemi zijn denim direct uit de VS. Tweedehands, gebruikt en vies. Tsunemi moest alles eerst reinigen voordat hij het kon doorverkopen. Pas in 1951 werd in Japan jeans gemaakt – te duur en van veel mindere kwaliteit dan de Amerikaanse. Tsunemi besloot daarop om een Japanse denim te maken die zich in alle opzichten kon meten met de Amerikaanse. Hij had uitgesproken ideeën over wassingen, fits en kwaliteit.




Zo ontstond Edwin, een anagram van het woord denim (dezelfde letters, waarbij de  omgedraaide m  een w vormt). Edwin staat voor ambachtelijk vakmanschap, met het kenmerkende Japanse oog voor detail en innovatie en met integriteit als toegevoegde waarde. Het eerste paar Edwin jeans is in 1961 een feit. Twee jaar later produceert Tsunemi's workshop de zwaarste ringspun ter wereld (16 oz), met de beroemde driekleurige regenboog selvedge (uiteinden) - nog altijd kenmerkend voor Edwin. In de jaren daarna groeit Edwin uit tot een deniminnovator, die naar eigen zeggen old wash (jaren '70), stone wash (jaren '80) en new vintage (jaren '90) ontwikkelde. Dat laatste procedé bestaat eruit dat vintage denimwassingen van voor 1947 uit de archieven met hand worden gerepliceerd.

Edwin is een authentiek denim merk uit Japan, trots op zijn historie van innovatie en vakmanschap. Ook vandaag de dag bestaat de collectie uit hoogwaardige, exclusieve materialen en maakwijzen, unieke technologieën en voortdurende progressie in stijl en pasvorm. Een Edwin denim straalt pure authenticiteit uit en Mister Tsunemi's passie is zichtbaar verworven in elk product.