Een selectie van onze collectie boot schoenen. |
Sperry Top-Sider bestaat meer dan 75 jaar en legendarische vanwege de bijzonder zool. De Sperry is de originele bootschoen, maar deze American Classic is geen typisch product voor de zomer, maar juist zeer geschikt voor de winter. Het idee voor de zool ontstond zelfs in de winter, op het ijs.
Paul Sperry maakte in 1935 zijn Top-Sider en creëerde daarmee de blauwdruk voor de huidige bootschoen. De structuur van de zool maakte Sperry meteen succesvol; geen andere zool bood zoveel grip op natte en gladde oppervlakten. Het idee voor de zool ontstond in de winter, op het ijs.
Er zijn twee verhalen belangrijk bij het ontstaan van deze schoen. Eerst is er het verhaal over Prince, de hond van Paul Sperry die tijdens koude winters in Connecticut probleemloos over het spekgladde ijs manoeuvreerde. Sperry was gefascineerd door deze natuurlijke grip en onderzocht de onderkant van de poten van zijn Cocker Spaniël. Hij vond talloze kleine groefjes kriskras in de voetkussentjes en bedacht dat daarin weleens de oplossing kon liggen. Maar er is ook een verhaal over de boot die Sperry in de jaren dertig kocht, een Nova Scotia schooner. Zodra het dek van die boot nat werd was het zo glad dat elke schoenzool in een rolschaats veranderde. Paul Sperry ziet in de hondenpoot op het ijs een concept voor een antislipschoen op het natte bootdek. Zo kraste Sperry een visgraatmotief in een onbewerkte rubberzool. Hij testte dit op een nat bootdek. Het werkte, dus Sperry liet er een schoen van maken. Bij een sprong van de kade op het lager gelegen natte dek stond je met deze schoen meteen stil!
Sperry realiseerde zich dat hij de zool nu in grotere aantallen moest produceren om er een schoen van te maken die goed zou verkopen. Hij vond een partner in rubberfabriek Converse (toen nog geen schoenenmerk), die hem onbewerkte zolen stuurt. In die tijd kerft Paul Sperry eigenhandig het kriskraspatroon erin. Avonden, weekenden en hele vakanties besteedt hij aan het kerven. Wanneer de eerste lading schoenen arriveert, is zijn nieuwe kantoortje meteen te klein. En zo groeit Sperry uit tot een legende. Eerst via direct mail (het per post verzenden van de schoenen), daarna op grotere schaal, met Abercrombie & Fitch als eerste grote afnemer. Sperry hanteerde strikt een vaste prijs: $ 4,50 per paar. Vandaag is Sperry een megaconcern met collecties voor mannen, vrouwen en kinderen, met een knipoog naar de nautische stijl. De originele Top-Sider bootschoen is er in heel veel kleuren, materialen en maten, handgemaakt.